Pagina's

zondag 23 september 2012

Over WWOOFen


Veel mensen vragen aan me hoe ik nou precies op een boerderij in Zweden terecht kom. Laat ik het beiden even uitleggen. 

 

Waarom ik op een boerderij terecht ben gekomen
Na 17 jaar op school te hebben gezeten, en last te hebben van reslust, heb ik besloten om een periode in het buitenland te zijn. Niet te lang, maar ook niet als in een vakantie. Vrijwilligerswerk is dan, na studeren, al snel een logische keuze. Maar vrijwilligerswerk kost je in veel gevallen heel veel geld. Werken had ook een oplossing kunnen zijn, maar werkvergunningen regelen in het buitenland is ook vrij lastig en het niet waard voor een korte periode. Uiteindelijk kwam ik na wat googlen, via-via en enthousiasme uit op WWOOF-en. Het klinkt als een geluid dat een hond maakt maar betekent eigenlijk world wide opportunities on organic farms. 1 + 1 = 2. Ik interesseerde me al een tijdje voor eten en het werken op een boerderij is een goede manier om hier wat meer over te leren. Tot zover het boerderij gedeelte. 

Waarom ik in Zweden terecht ben gekomen
Moet ik dit echt uitleggen? Heb je ooit Pippi Langkous gekeken vroeger? Dat is waarom. Niet Pippi Langkous, maar het Scandinavische sfeertje, de bossen, de gekleurde huisjes en velden vol met vruchten. De taal die altijd even vriendelijk klinkt en de goedgeklede mensen. Vorig jaar bezocht ik Stockholm en het Zweden gevoel werd aangewakkerd. En opnieuw het 1+1=2 verhaal. 

Maar WWOOF-en is, zoals de naam al zegt, wereldwijd. Dat betekent dat je in Spanje, maar ook in Sri Lanka, Indonesie of Amerika op boerderijen terecht kan. Het schijnt dat België ook een grote WWOOF database heeft. En je hoeft niet lang weg, sommige boerderijen willen juist mensen die maar een weekje blijven.  
 
WWOOF USA
 
WWOOF Portugal
 


4 opmerkingen:

  1. Super cool hoor!! :D

    Groetjes Deborah vanuit het regenachtige Rotterdam hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahh hier ook niet zoveel geluk, gister was het rond de 20 graden maar vandaag weer gedaald naar onder tien :(

      Verwijderen
  2. Wat geweldig! Dat is echt iets om te onthouden voor volgend jaar als ik (hopelijk) afgestudeerd ben. Leuk ook dat je Zweden gekozen hebt, ik heb ook een zekere voorliefde voor Scandinavië dus ik ga je blog zeker in het oog houden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief :) ik vind het een goed idee! Tot nu toe is WWOOFen voor mij in ieder geval een groot succes en het is zo flexibel dat je altijd kan switchen als een adres wat minder is. Maar elk buitenlands (of binnenlands) avontuur, als in voor een tijdje buiten je vertrouwde omgeving, is het waard!

      Verwijderen