Pagina's

dinsdag 25 september 2012

Bondmora

 
Alweer meer dan een week ben ik aan het werk als bondmora, het meeste werk is het oogsten van alles. En doordat ik dit veel doe zie ik ook hoe echt eten eruitziet. Ooit worteltjes gezien die rond elkaar cirkelen? Of preien met bulten aan de onderkant? Pompoenen met serieuze afwijkende delen (bijna nooit zo rond als je ze kent) of komkommers met mini stekeltjes die eraf gaan als je de komkommer na het plukken even laat liggen.  

Maar er zijn ook dingen die ik echt nog nooit gezien heb. Ja weet ik veel hoe een knolselderij eruitziet als je hem uit de grond haalt? Of hoe ze smaken? Ik eet thuis meestal "bekende" groentes, geen knolselderij, venkel, pastinaak, azukibonen of gele boontjes.. Het is dus een grote leerschool. Niet alleen heeft elke plant z'n eigen aanwijzingen (pompoenen in zachte doosjes omdat ze anders lelijke plekjes krijgen, preien eerst losmaken met een hooivork voordat je ze uit de grond trekt en hoe groot rode bieten moeten zijn voordat je ze mag oogsten), ook elke groente heeft zijn eigen smaak. En omdat er elke middag gekookt moet worden proef ik van alle, super ecologische, groentes. En tot nu toe is niks me tegengevallen. 

En hoewel oogsten niet per se klinkt als heel hard werken is het dat wel! Elke dag ga ik redelijk vroeg m'n bedje weer in om lekker uit te rusten. En de lange lunchpauze is nodig om even op adem te komen. En natuurlijk te proeven wat je oogst. 





Een stuk van het veld


Een mandje vol (bijna) rijpe peren

Op zoek naar de beste peren die ik kan vinden


 
Preien! Het veld van de preien ruikt na het plukken ook heel erg sterk

 
Hard werken ;) 

4 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor je reactie op m'n blog!
    Wat gaaf dat jij in Zweden bent zeg, dat is echt mijn droom! Ik ga je blog dus zeker volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah lief :) en geen dank, ik vind dat je een leuke blog hebt!

      Verwijderen
  2. Nog hard werken dus! Respect Mady, Respect :D
    Mis je ons al een beetje of totaal niet? Ik mis je in ieder geval zeker!

    Kus
    Deborah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jaaa heel hard werken! Maar buiten zijn is prima met een zonnetje en prachtige omgeving :) Wat lief! Ik heb echt zin om als ik terug ben leuke dingen te gaan doen met z'n allen! Dus ja ik mis jullie wel hoor :D

      Verwijderen