Pagina's

zaterdag 6 oktober 2012

Scandinavische tips

De laatste tijd worden steeds meer Zweedse (en Scandinavische) films en boeken ook buiten Scandinavië populair. Natuurlijk doe ik daar ook een beetje aan mee.. Omdat ik best wat tijd heb op een dag heb ik ook tijd om boeken te lezen en zo af en toe een aflevering van een serie te bekijken. Hieronder wat voorbeelden van goede Zweedse (en andere Scandinavische landen) boeken, films en series.


Män som hatar kvinnor (bron foto)


Deze boeken moet je wel kennen: Stieg Larssons millenium trilogie is de meeste gehypete Zweedse serie boeken. Ik heb nog steeds de boeken niet gelezen (erg slecht) maar wel alle films gezien. Zowel de Zweedse als de Amerikaanse versie. Mijn voorkeur gaat uit naar de Zweedse, alhoewel de Amerikaanse zeker niet verkeerd is. Als je nog niets gezien of gelezen hebt van de millenium serie: doe het! Het is erg spannend en zeker de Zweedse films hebben een hele goede atmosfeer. 

 
Jo Nesbø's Hodejegerne oftewel Headhunters is een noors boek (en een film) over Roger Brown, een headhunter en kunstdief. Hij komt in een ontzettend vreemde (en nare) situatie terecht en er volgt een waterval aan spannende situaties. Vandaar ook dat ik dit boek in ongeveer twee dagen heb uitgelezen. Ik moest weten hoe het afliep.. Voor de niet lezers onder ons is er een film aanwezig, die overigens slechter schijnt te zijn dan het boek. Ik kan er nog niks over zeggen, maar ik raad aan dat als je hem wilt zien je de trailer moet overslaan. Die verraad een hele hoop dingen die je nog niet wilt weten.. 

 
Kjell Genberg schrijft zogenoemde pageturners, of makkelijkere thillers die ook makkelijk weglezen. En dat klopt wel, eerder las ik Dossier Götenborg, over een agent die verhuisd van Stockholm naar Götenborg om daar in nieuwe en lastige situaties terecht te komen. Maar Kjell schreef bijvoorbeeld ook Retour Stockholm, onder vuur en Brug naar Malmö. Kjell schijnt de meest gelezen auteur te zijn van Zweden en is ook een van de productiefste. Wil je dus lezen als de Zweden dan staat een boek van Kjell niet verkeerd in de boekenkast. 

 
forbrydelsen, oftewel The Killing is een Deense serie over een moord op een meisje die door o.a. Sarah Lund opgelost moet worden. Zeeeer verslavend en ook erg goed, dat is wat ik vooral over deze serie kan zeggen. En als dat nog niet genoeg is dan zijn de truien die Sarah Lund draagt dat wel. Er schijnt een Amerikaanse versie in omloop te zijn, maar als ik je mag adviseren: ik denk niet dat deze over de Deense versie heen kan. En de taal is heel schattig.. 

 
Bron/Broen/The bridge of de brug gaat over de Øresundbrug tussen Kopenhagen en Malmö. En jawel, er wordt een lijk gevonden. (De Scandinaviërs houden wel van een beetje misdaad blijkbaar) Deze serie is zowel Zweeds als Deens en is naast heel spannend ook nog heel grappig. Vooral de twee hoofdrollen zijn sympathiek, supergoed gespeeld en heel erg grappig. Ik kan niet anders zeggen dan: ga deze serie kijken! 

Op zoek naar iets luchtigers en lievers? Er zijn zoveel mooie Scandinavische verhalen:
 
 
Zweedse verhalen zijn bijvoorbeeld Ronja de Roversdochter van Astrid Lindgren, Nils Holgersson van Selma Lagerlöf en natuurlijk Pippi Langkous (of zoals ze echt heet Pippi Långstrump). 
Denemarken heeft natuurlijk de indrukwekkende lijst van sprookjes die Hans Christian Andersen geschreven heeft: prinses op de erwt, kleine zeemeermin, het lelijke eendje en het meisje met de zwavelstokjes bijvoorbeeld.

En ja, zo kan ik nog wel even doorgaan. Want er is natuurlijk nog veel meer moois uit Scandinavië. Op mijn lees verlanglijstje staat bijvoorbeeld nog Njal's saga uit IJsland. Iemand andere tips? 





 
 

5 opmerkingen:

  1. Oh ik hou er van! Nielson, larson alles!
    xoxo
    www.lesismoreblog.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de serie Borgen prachtig!! Over de eerste vrouwelijke staatspremier van Denemarken.
    Over politiek, media, en een beetje drama. Je moet er wel wat mee hebben maar ik ben in ieder geval fan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er inderdaad al verhalen over gehoord, maar ik vind het interessant klinken ja :) thanks voor de tip!

      Verwijderen
  3. Mijn broer heeft mij The Killing aangeraden, de DVDs liggen te wachten om gekeken te worden maar het is er nog niet van gekomen. Je inspireert me wel om er eindelijk een keer aan te beginnen :-)
    Voor school heb ik mij een keer verdiept in de Edda, "de Ilias van Scandinavië". De mythische verhalen over de Noordse godenwereld zijn echt mooi en interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa The Killing is heel sterk! En als je de dvd's al hebt helemaal mooi natuurlijk :). De mytische verhalen klinken echt als iets waar ik me snel in ga verdiepen, ik vind godenwerelden in het algemeen maar Scandinavische en Noorse echt indrukwekkend. Heel erg bedankt voor de tip!

      Verwijderen